Bedriver du utbildning men saknar utbildning i pedagogik?

På i stort sett alla företag bedrivs idag utbildning i någon form. Alltifrån utbildning av nyanställda till fortsättningskurser och vidareutbildning. Många konsulter har också en hel del utbildning i sitt uppdrag. För att få ut så mycket som möjligt av sina utbildningsinsatser är det av vikt att man har en pedagogisk idé och förståelse för vuxet lärande.

Upplägg och innehåll

Utbildningen omfattar hela processen från att identifiera ett faktiskt utbildningsbehov till att implementera den nya kompetensen i organisationen.

  • Identifiering av utbildningsbehov
  • Mottagaranalys
  • Förberedelser
  • Genomförande av utbildningsinsatsen
  • Utvärdering
  • Implementering

Tidsåtgång

2 dagar

Målgrupp

  • Alla som arbetar med utbildning men saknar eller har begränsad grundläggande pedagogisk utbildning
  • Ledare som vill fördjupa sig i ämnet pedagogik för att stärka sin förståelse kring mekanismerna i den lärande organisationen

Mål

Efter avslutad utbildning har deltagaren grundläggande förståelse för vuxet lärande och hur man skapar så bra utbildning som möjligt utifrån givna förutsättningar. Utbildningen har också som mål att skapa inspiration och nyfikenhet kring utbildningsfrågor för ett fortsatt lärande på området.

  • Effektivare och mer inspirerande utbildningar
  • Fokus på utbildning som ger effekt
  • Kompetensutveckling för personer som jobbar med utbildning

Kursansvarig

Mats Bohman har sin bakgrund som utbildningschef för Nationella Insatsstyrkan. I det arbetet var han målmedvetet drivande för att höja kompetensen hos övningsledare och instruktörer inom flera verksamheter. Han har också arbetat internationellt med utbildningsfrågor för EU i Afghanistan.

Mats har alltid haft som mål att säkerställa att personal som arbetar med utbildning också har en bra pedagogisk grund att bygga sitt ledarskap på. Han är också grundare av utbildningspodden och har ett stort nätverk inom det pedagogiska området. Nätverka med Mats på Linkedin. 

Några kommentarer om utbildningen

"Practise principbaserade lärande var som bränsle på min eld som brinner för pedagogik och utbildning. Kursledarnas engagemang, reflekterande förhållningssätt och positiva sätt att vara gjorde kursen till en givande helhetsupplevelse." /Fredrik Eliasson, Samordnare för polisens konflikthantering i kompetenscentum 1.

"Mitt deltagande på Pedagogiska kursen för Practise gav mig flera pusselbitar. Dels fick jag förmånen träffa många duktiga och erfarna deltagare som alla gav mig ytterligare kunskaper i min roll som föreläsare, men det som blev tydligaste var den medvetna och omedvetna process som startade under kursen som fortfarande ger mig stöd och har skapat ett mod och vilja att fortsätta utveckla mig." /Thomas Delin, grundare av företaget FHE säkerhet. 

Att utbilda sig hos Practise

Våra utbildningar är samtliga baserade på vår pedagogiska grundsyn PPL. Ingen utbildningsdag för oss är den andra lik. Vår devis inom utbildning är att uppnå hållbar förändring vilket gör att vi inte ser utbildningstillfället som en renodlad kunskapsöverföring. I våra utbildningar väger vi in mjuka värden, attityder och värderingar som en självklar del av kompetensen. Att gå utbildning hos oss skall göra skillnad och vara en upplevelse man relaterar till över tid.

”Utbildning handlar inte om att fylla bägare – utan om att tända eldar.”

Länk till Practise pedagogiska grundsyn
Ladda ner dokumentet PPL

Boka eller fråga om utbildningen

Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan så hör vi av oss inom kort. Berätta gärna om det är något särskilt du vill diskutera.